Jak se učíme

Učíme, jak vzít zodpovědnost za svou budoucnost do vlastních rukou

Společně s našimi studenty tvoříme školu, která připravuje na budoucí výzvy. Pomáháme poznat vlastní silné i slabé stránky, učíme pracovat v týmu, plánovat projekty a rozvrhnout si čas. A především vedeme studenty k zodpovědnosti – za jejich rozhodnutí, vzdělávání i za okolní svět.

(foto na stránce: střední ScioŠkola Žižkov)

Dáváme studentům příležitost vyzkoušet si organizaci chodu školy

O praktický chod školy, od marketingu po správu části rozpočtu, se u nás starají sami studenti. Rozvíjejí tak své praktické dovednosti, učí se rozhodovat, vyjednávat, obhajovat vlastní řešení - a nést zodpovědnost za svěřené úkoly.

Střídáme širokou škálu formátů učení a nezůstáváme jen ve škole

Využíváme různé cesty k tomu, jak se něčemu přiučit. Kombinujeme přednášky, workshopy, krátké i dlouhé učební bloky, projekty, exkurze i čas na samostudium, protože každá forma pomáhá naučit se něco jiného. Zveme k nám inspirativní osobnosti, stejně často se ale vydáváme za nimi do místa jejich působení. 

Studenti mohou ovlivnit to, o čem se budou učit

S klíčovými tématy středoškolských osnov se naši studenti potkají a mají možnost je prožít. Vedle toho ale dáváme velký prostor tématům, která je zajímají a chtějí se o nich dozvědět víc. Dáváme možnost rozhodovat o tom, co, kdy a jakou formou se budou učit. 

Klademe důraz na práci s vnitřní motivací, mentorujeme a koučujeme

Každý náš student má svého mentora, který ho dobře zná a je v kontaktu s jeho rodiči. Mentor je průvodcem na cestě studijním procesem, dává průběžnou zpětnou vazbu, pomáhá zvládat výzvy a motivovat do dalších kroků. Vnitřní motivace je nejdůležitějším životním pohonem, proto vymezujeme dostatek času na její rozvoj.

Učíme se pracovat v týmu

Na pracovním trhu má schopnost týmové spolupráce čím dál větší význam. Vedeme studenty k tomu, aby si ve školních projektech vyzkoušeli různé týmové role a objevili své silné stránky.

Jsme v kontaktu se zahraničními školami

Zahraniční zkušenost obohacuje. Momentálně se chystáme uspořádat výjezd do jedné alternativní školy v Polsku.

V jakých formátech se učíme?

Ateliéry -  Probíhají 3-4 týdny. Jedná se o 10 vyučovacích hodin týdně. Témata jsou navrhována od nás studentů*ek a chod ateliéru si řídíme především sami. Zaměřujeme se zde na týmovou práci. Průvodci*kyně nám slouží pouze jako pomocná ruka a dozor, facilitátor*ka procesu učení. 

Služba - Probíhá v čase ateliérů. Jde o formát výuky, ve kterém se staráme o chod školy. Počínaje úklidem učeben, přes vyřizování nákupů až po sestavování nábytku. Službu musí každý student*ka absolvovat 1x za školní rok. 

Kurzy - Délka je obvykle 90 minut 1x týdně. Jedná se o období 8 týdnů, kdy jsou studenti*ky vzdělávání v daných oblastech, které si vyberou. Jsou vypisovány od našich průvodců*kyň na základě jejich vzdělání, či zájmů, odbornosti. Student*ka si kurzy volí dle svých priorit a za týden má možnost docházet až na 7 kurzů. Mezi příklady patří - Kam po střední?; Scio Courtroom (English level B2); Proč spíme?, Historické vědomí, Geometrie, Yoga.

Mentorský kruh - Jedná se o užší skupinu studentů*ek, která je na sebe více navázána, mají stejného mentora*ku a scházejí se 1x týdně po dobu 45 minut. V těchto kruzích se řeší, jak se studentům*ám na škole daří, sdílejí si mezi sebou své zkušenosti nebo například ke konci pololetí pracují na svých vysvědčeních. Mentor*ka je pomáhá se studijní cestou a s následným směřováním po střední škole.

Shromáždění - Koná se 1x týdně po dobu 45 minut. Jedná se o setkání všech studentů*ek střední školy a průvodců*kyň. Projednávají se zde body z kolejního shromáždění, se kterým je úzce spjaté. Studentstvo zde má na starost více rolí:

  • Moderátor*ka: student*ka, který*á tento formát řídí (pokaždé jiný)
  • Zapisovatel*ka: student*ka, který*á zapisuje, co se ve výuce dělo (například pro nepřítomné, či abychom zpětně věděli, jaké věci se odsouhlasili)
  • Zbylý kolektiv: lidé, kteří mají stejnou váhu hlasu a možnost se vyjadřovat

Kolej - Koná se 1x týdně po dobu 45 minut. Relativně stálá skupina studentů*ek ze všech ročníků a 2 průvodců*kyň, ve které se schvalují různé návrhy, řeší se potřeby studentů*ek (diskuze o pravidlech školy), možnosti mimoškolního vzdělávání (workshopy, kurzy), či různá oznámení. Máme v ní stejné role jako na shromáždění (moderátor*ka, zapisovatel*ka, zbylý kolektiv)

Samorost - Jedná se o časový úsek, který trvá 3 vyučovací hodiny v rozvrhu, ve kterém má student*ka prostor se věnovat jakémukoliv téma, které ho zajímá. Má možnost konzultování s průvodci*kyněmi ohledně jeho*jejích potřeb.

Co můžete ve škole očekávat?

  • DOBRÉ VZTAHY a bezpečné prostředí Jde nám o to, aby škola byla fungující komunitou a aby se lidé v ní navzájem znali. 
  • ROZHODOVÁNÍ STUDENTstva O CHODU ŠKOLY Řadu důležitých rozhodnutí u nás přijímá shromáždění všech studentů*ek i průvodců*kyň, jehož cílem je dosáhnout vzájemné dohody.
  • UČÍME SE PRACOVAT V TÝMU Spolupráce a respekt je součástí nejen výuky, ale i dobrovolných aktivit v rámci školy. Studenti*ky i průvodci*kyně se potkávají v různých pracovních skupinách (výjezdové, rozpočtové, designové, marketingové, IT...).
  • ANGLIČTINA A DALŠÍ JAZYKY S RODILÝMi MLUVČÍMi  Znalost jazyků nás obohacuje. Angličtinu u nás učí rodilí mluvčí, na výběr jsou i další jazyky.
  • ŘADA AKTIVIT MIMO ŠKOLU Neustále hledáme příležitosti, jak v rámci různých projektů vystoupit mimo školní zdi.
  • K O M P E T E N Č N Í  U Č E N Í Dovednosti a postoje jsou pro nás stejně důležité jako znalosti. Zaměřujeme se na rozvoj v 8 ScioCílech.